Eilisilta meni toisen perheyrityksemme puolesta eräässä juhlatilaisuudessa tarjoilutehtäviä hoidellen. Kuuntelin erilaisia puheita ja tarinoita yrittäjyydestä, sen vahvuuksista ja heikkouksista.
Oman perhetaustani vuoksi olen vanhemmiten alkanut arvostaa työtä ja saavutuksia, jotka on hankittu omalla panoksella ja ennenkaikkea rohkeudella, jota ihmisellä on oltava uskaltaakseen ryhtyä oman itsensä herraksi (tai rouvaksi). Näinollen arvostan myös omien vanhempieni työtä aivan eritavalla kuin ennen. Viime aikoina olen tutustunut yrittäjyyden ihmeelliseen maailmaan ihan muutakin kautta kuin pelkkänä kuluttajana tai työntekijänä ja voin kertoa että toisinaan on pää ollut vähän pyörällä.
Yrittäjä laittaa itsensä 110% likoon, jos haluaa saada myyntiä aikaiseksi. Viisas yrittäjä on töissä 24/7 tai vähintäänkin valmiustilassa. Yrittäjä sitoutuu työhönsä vahvemmin kuin työntekijä. Nyt ei pidä mitenkään luulla, että jotenkin dissaisin duunareita. Päinvastoin, hyvä työntekijä on se, joka tekee työnsä tunnollisesti, on rehellinen ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, sekä toimii työyhteisössä oikeamielisesti.
Hyville työntekijöille on aina kysyntää, joten sellaisista yrittäjän on pidettävä kiinni. Hyvä työnantaja kannustaa, antaa rakentavaa palautetta, huolehtii työntekijöistään ja palkitsee hyvistä suorituksista. Hyvä työnantaja ei syrji, hoitaa palkka-, vero- , eläke- ja vakuutusasiat sekä on itse valmis kuuntelemaan työntekijöitä ja ottamaan vastaan niin ruusuja kuin risuja. Siihen lisätään vielä se, että työyhteisössä oleviin epäkohtiin puututaan ja päivitetään työntekijöiden osaamista ja yrityksen liiketoimintaa.
Pelkästään yrityksen käynnistäminen vaatii paljon aikaa, panostusta ja jonkun verran myös pääomaa. On mietittävä monia asioita, jotta saadaan tuote tai tuotteistettu palvelu markkinoille ja jotta sillä saadaan myös leipä pöytään. Kuka tekee paperityöt? Mistä liiketilat, jos sellaisia tarvitsee? Miten työnantajan oma työttömyysturva ja vakuutukset? Millaiset ovat markkinat tänä päivänä ja millä tavoin saat tuotteesi nousemaan esille parempana kuin kilpailijan tuotteet? Entä jos kysyntä on suurempaa kuin resurssit?
Tänään meillä on suuri joukko työvälineitä, joilla saadaan nimeä ja tuotetta kartalle entistä paremmin.
Meillä on internet, jota voi hyödyntää monin eri keinoin, valtaosalla yrityksistä on omat kotisivut. On hakukoneet, kuten Google ja Fonecta, joiden kautta saat yrityksen nimen näkyville kun käytetään tiettyjä hakusanoja. Muistetaan lämmöllä myös legendaarinen Directa-hakupalvelu..
Tilitoimistoja on monenlaisia ja moniin eri tarpeisiin, joten tilien ja laskutuksen seuranta, palkanmaksu ja muut paperityöt helpottuvat huomattavasti, mikäli yrityksen koko ja tarve sitä vaatii. Onhan meillä myös "Keken Rahapesula Oy"- tyyppisiä "tili"toimistoja.
Jos ongelmia tuottaa heikentynyt myynti, tuotteen saaminen ulkomaanmarkkinoille tai muuten vain kaivataan coachingia, niin meillähän on nämä minun, ja monien yrittäjien ylistämät konsulttipalvelufirmat. (viittaan taas pariin aiempaan blogimerkintääni)
No hyvä on.. varmaan on olemassa konsultteja, jotka osaavat asiansa ja laskuttavat vain sen, mikä on tarpeellista. Onhan juristitkin useinmiten ihan suoraselkäistä kansaa, käytettyjen autojen kauppiaita ja puhelinmyyntifirmojen pomoja unohtamatta.
Lähes kaikkien yrittäjien sähköposteihin tulee mainospostia. Esimerkkejä löytyy ihan asiallisten ja potentiaalisten yhteistyökumppaneiden tervehdys/mainoskirjeistä aina joutavanpäiväisiin ja ylihintaisiin konsultti-tiesmikä-seminaareihin ja internetmarkkinointiroskaposteihin.
Puhelin soi välillä tiuhaankin tahtiin ja melkein voi arvata kun kysytään "kuka teillä vastaa markkinoinnista?" että puhelinmyyjähän se siellä.. Monesti kyseessä voi olla ihan fiksukin ehdotus mainostilasta alan lehdessä/tms. julkaisussa kohtuulliseen hintaan ja jos sen hetken tilanne antaa periksi, kannattaa mainos suunnitella ja laittaa painatettavaksi. Omien palveluiden mainostaminen ei koskaan ainakaan ole pahitteeksi. Ei kannata myöskään aliarvioida messu/liikelahjakrääsän arvoa, jos se sillä hetkellä tarpeellista ja siihen on varaa.
Röyhkeyden huippu ovat vaihtoehtoisesti myyjät, jotka aloittavat puhelinmyyntimantransa: "ja onko firma **********? soitan hakupalvelu Koijaa Apinaa-00666:sta ja katson että nämä tiedot meidän rekisterissä nyt täsmäävät.." keskustelu jatkuu yleensä näin: "ja tämä teidän sopimus meidän rekisterin kanssa on nyt sitten seuraavan vuoden..". Jos ei viimeistään tässä vaiheessa älyä keskeyttää, ne vuorenvarmasti lähettävät vähintään 100€ laskun ja siinä on yrittäjälle taas kädenvääntöä kerrakseen.
Mutta tässä vaiheessa sanon sen, ettei vika välttämättä ole myyjässä. Omakohtaisiin kokemuksiini verraten voin kertoa, että firmat useinmiten laativat tietyt "Spiikit" puhelinmyyjille, jotka sitten epätoivoisina ja rahan toivossa toistavat päivittäin näitä mantroja kaikille mahdollisille yrittäjille, jotka nyt puhelimeen vastaavat.
Monesti tämän tyylisen alan "yrittäjät" ovat nimenomaan sitä roskasakkia, jotka saavat töihin joko kokemattomia tai sitten epätoivoisesti työtä/toimenkuvan muutosta hakevia ihmisiä.
Näidenkin firmojen taustalla ovat yrittäjät, mutta heissä nimenomaan on se ero, että he ovat unohtaneet ne arvot, jotka kantavat hyvää ja pidettyä yrittäjää eteenpäin: ahkeruus, hyvät käytöstavat, kunnioitus, oikeudenmukaisuus ja positiivisuus. Vaihtoehtoisesti he eivät vain viitsi noudattaa niitä. Kuten eivät noudata muutenkaan mitään työlainsäädäntöön liittyviä pykäliä vaan vetelevät hatusta ihan omia sääntöjä ja touhu on mitä on.
Nämä yritykset lupaavat tähtitieteellistä palkkaa, älyvapaita luontaisetuja ja pelkkää noususuhdanteista urakehitystä työpaikkailmoituksissaan. On hyvä toki boostata omaa yritystä hyvänä ja mielenkiintoisena paikkana, mutta rajansa kaikella, sillä valheella on aina lyhyet jäljet. Lopputuloksena on yleensä protestilista, lauma vihaisia ex-työntekijöitä ja oman maineen menetys.
Yritysten taustalla on aina ihmiset, työn- ja tulostentekijöiden taustalla on ihmiset ja me ihmiset olemme kaikki samanarvoisia ja samalla viivalla. Uhkakuvat maailman ja Euroopan tulevaisuudesta ovat todellisia, joten pidetään yhtä, pyritään parhaan mukaan pitämään huolta toisistamme, olimme sitten duunareita, yksilöitä ja pomoja, jotta saamme leivän (jopa mantelileivän) pöytään vielä ensi vuosikymmenelläkin.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille tänne eksyneille lukijoille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti